طرح تحول سلامت و سوء تدبیر حوزه اجتماعی

"حسین جودکی" که یکی از کارشناسان صاحب قلم حوزه سیاستگذاری سلامت و بیمه‌های اجتماعی است، به تازگی متن قابل تاملی درباره طرح تحول نوشته که خلاصه آن در زیر آمده است:

در سال 1393، وزارت بهداشت، طرحی با عنوان "طرح تحول نظام سلامت" به هیات دولت ارایه کرد که در بیمارستان‍‍های تابعه وزارت بهداشت اجرا شد.
پس از آن، وزارت بهداشت با همکاری سازمان نظام پزشکی و سازمان‌های بیمه‌گر، کتاب ارزش‌های نسبی –تعرفه- خدمات درمانی معروف به کتاب کالیفرنیا را مورد بازنگری قرار داد. این بازنگری باعث افزایش "حداقل 120 درصدی" بار مالی کتاب جدید نسبت به کتاب قبلی شد.
این افزایش بار مالی، علاوه بر رشد قبلی تعرفه‌های خدمات دیگر سال 1393 بود. قبل از ابلاغ کتاب جدید تعرفه‌ها، تعرفه ویزیت پزشک عمومی 51%، پزشک متخصص 64%، هتلینگ، 85%، آزمایشگاه و پاتولوژی 30% و خدمات پرتوپزشکی به طور متوسط 24% رشد کرده بودند.

کتاب بازنگری شده جهت تصویب به شورای عالی بیمه خدمات درمانی و سپس به هیات وزیران ارایه شد. در جلسه مورخ 25/4/1393 که با حضور وزیر بهداشت و وزیر رفاه برگزار شد، مسئولان سازمان‌های بیمه‌گر اجرای کتاب جدید را پذیرفتند و صورتجلسه مربوطه را امضا کردند.

افزایش فوق‌العاده و ناگهانی تعرفه‌های خدمات ‌درمانی که در کتاب جدید اتفاق افتاده بود، مشکلات جدی برای سازمان‌های بیمه‌گر از جمله سازمان تامین اجتماعی ایجاد کرد. از جمله این مشکلات می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
- ایجاد بار مالی چندین هزار میلیارد تومانی طی سال 1393 و سال‌های بعد در حوزه درمان سازمان تامین اجتماعی که عملا این حوزه را ورشکست نموده است.
- تخطی هزینه‌های درمان تامین اجتماعی از منابع 9 بیست و هفتم سهم درمان که خود نوعی تخطی از قانون تامین اجتماعی محسوب می‌شود.
- تاخیر چندین ماهه پرداخت مطالبات مراکز طرف قرارداد و تبعات آن شامل تنزل اعتبار دفترچه تامین اجتماعی، عدم پذیرش بیماران تامین اجتماعی در برخی مراکز، تضعیف توان نظارت سازمان بر مراکز طرف قرارداد و ...
- استقراض از بانک جهت پرداخت مطالبات مراکز طرف قرارداد و اخیرا تصویب انتشار اوراق قرضه برای جبران بدهی‌ها!!
و...
◀️جودکی پس از ذکر موارد فوق، این پرسش مطرح می‌کند که "چرا سازمان تامین اجتماعی اجرای کتاب جدید تعرفه‌ها را پذیرفت؟"
◀️جودکی بر این نکته تاکید دارد که "تعهد به اجرای کتاب جدید ارزشهای نسبی -که برای سازمان تامین اجتماعی کمرشکن بوده و بار مالی چندین هزار میلیارد تومانی ایجاد کرد- در حالی انجام شد که الزام یا اجباری برای این کار وجود نداشت بلکه بالعکس الزام قانونی برای "عدم اجرا" وجود داشت."
وی برای این عدم الزام به ماده 7 قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی و ماده 25 قانون برنامه پنجم توسعه اشاره می‌کند.
◀️و پاسخ جودکی (ازآنجاکه خود کارمند سازمان مذکور است) شجاعانه است: "سوءتدبیر واضح" همراه با "عدم رعایت نظامات قانونی"!
◀️این بخش از متن به قلم حسین جودکی:
"با اینکه این پرسش چند سالی است که در ذهن من و بسیاری دیگر از کارشناسان سازمان تامین اجتماعی مطرح بوده است اما از طرح آن قبل از انتخابات ریاست جمهوری خودداری کردم تا مبادا متهم به اغراض سیاسی خاص شوم. هم اکنون که تب انتخابات فروکش کرده و همگان بایستی به دولت محبوب و منتخب جهت بهبود اداره امور اجرایی کشور کمک نمایند طرح این پرسش و پاسخ به آن قطعا ضروری است. به نظر می‌رسد پذیرفتن و اجرای نسنجیده کتاب ارزشهای نسبی خدمات درمانی از سوی سازمان تامین اجتماعی، حتی با نگاه خوشبینانه، یک سوءتدبیر واضح همراه با عدم رعایت نظامات قانونی بوده است. حتی اگر اجرای کتاب جدید ارزشهای نسبی خدمات درمانی یک ضرورت سیاستگذاری بوده باشد (که من نسبت به این مساله شک دارم) باید قبول کرد از منظر برنامه‌ریزی به شدت شتاب‌زده عمل شد. همین شتاب‌زدگی باعث شد ملاحظات حقوقی که در بالا ذکر کردم نیز به فراموشی سپرده شود."

@SocialPolicy
کانال تلگرامی سیاستگذاری اجتماعی